Έχετε αναρωτηθεί ποτέ πότε πρωτοεμφανίστηκε γυμνή σκηνή στον Ελληνικό κινηματογράφο ; Εμείς λοιπόν το ψάξαμε και βρήκαμε πολλά και ενδιαφέροντα επί του θέματος !
Το πρώτο γυμνό στον Ελληνικό κινηματογράφο εμφανίζεται στο πολύ μακρινό 1931 και ήταν φυσικά ότι πιο τολμηρό είχαμε δει στην αυστηρά πουριτανή Ελλάδα της εποχής, αλλά και από τις πρώτες γυμνές σκηνές διεθνώς και πιθανότατα η πρώτη στην Ευρώπη !
Πρόκειται για την ταινία “Δάφνις και Χλόη” μια προπολεμική και βουβή παραγωγή του πολύ γνωστού μας Ορέστη Λάσκου η οποία στηρίχτηκε στο αντίστοιχο ομώνυμο αρχαιοελληνικό δημιούργημα του 3ου αιώνα πχ. του Λόγγου και βασίστηκε και στη μετάφραση του πρωτότυπου από τον Ηλία Βουτιερίδη, που είχε εκδοθεί το 1922.
Αυτή η ταινία, παρά τις τολμηρές σκηνές και το βουκολικό τοπίο στο οποίο στηρίχτηκε, σημείωσε μεγάλη εισπρακτική επιτυχία όταν παίχτηκε στους κινηματογράφους της εποχής και παρότι κατηγορήθηκε από κάποιους κριτικούς της εποχής ως πορνογραφική και υπήρξαν και θεατές που αποδοκίμαζαν την ώρα της προβολής.
Παρόλα αυτά σήμερα θεωρείται η πιο καλλιτεχνική ταινία του προπολεμικού Ελληνικού κινηματογράφου και είναι πολύ γνωστή στους πιο ψαγμένους αυτού του χώρου.
Γυρίστηκε κυρίως στη Λέσβο, τον τόπο που έλαβε χώρα η αρχαία ιστορία του Δάφνι και της Χλόης, και συγκεκριμένα στην τοποθεσία Αγιάσο, εκτός από τη σκηνή των νυμφών, η οποία για λόγους κόστους γυρίστηκε στη λίμνη Βουλιαγμένης.
Συνεργείο και πρωταγωνιστές την ημέρα γυρίζουν τις σκηνές και τη νύχτα ξεφαντώνουν στην ταβέρνα του ξενοδοχείου. Κι’ ενώ οι άντρες του χωριού είναι κατενθουσιασμένοι με την παρουσία του θιάσου σε αντίθεση με τις γυναίκες του χωριού που συζητούν σοκαρισμένες για τις θεατρίνες που τριγυρνούσαν βαμμένες και ελαφρά ντυμένες, φοβούμενες ότι θα ξελογιάσουν τους άντρες τους !
Η δε πλοκή και το σενάριο είχε ως εξής: Ο Δάφνις και η Χλόη, δυο μικροί βοσκοί, μεγαλώνουν μαζί στα βουνά της αρχαίας Λέσβου. Με τον ερχομό της εφηβείας έρχεται η αφύπνιση των ερωτικών ενστίκτων, πιο έντονη στην περίπτωση της Χλόης, και προκαλεί αμηχανία και ταραχή στα δυο παιδιά που δεν ξέρουν πώς να απαντήσουν στο κάλεσμα της σάρκας.
Ένας νεαρός πρίγκιπας πολιορκεί επίμονα τη Χλόη, η οποία τελικά σώζεται από τον Δάφνι, ο οποίος επεμβαίνει βίαια. Ο Δάφνις συλλαμβάνεται και καταδικάζεται σε μαστίγωση μέχρι θανάτου, όμως την τελευταία στιγμή αποκαλύπτεται ότι ο νεαρός βοσκός, που είχε εγκαταλειφθεί βρέφος στο δάσος, ανήκει σε οικογένεια ευγενών.
Ο Δάφνις ζητά να παντρευτεί την αγαπημένη του, αλλά τώρα ορθώνονται νέα ταξικά εμπόδια, ως την τελική αποκάλυψη ότι και η Χλόη έχει ευγενή καταγωγή. Οι δυο νέοι είναι πια ελεύθεροι να εκφράσουν τον έρωτά τους….
Η ταινία αυτή του Λάσκου παρουσιάζει τρείς καινοτομίες τουλάχιστον για τα Ελληνικά δεδομένα με κυριότερο βέβαια το γυμνό που προαναφέραμε και που για πολλούς ήταν το πρώτο που εμφανίστηκε τουλάχιστον στην Ευρώπη !
Δεύτερον κινεί το φακό κατά την λήψη, όταν συνηθιζόταν να μένει σταθερός την εποχή εκείνη. Πρόκειται για τη σκηνή των νυμφών που γυρίζεται στη λίμνη Βουλιαγμένη της Κορινθίας.
Χρησιμοποιεί επίσης, το λεγόμενο παγχρωματικό φιλμ, το οποίο δίνει πολλές αποχρώσεις του ασπρόμαυρου, σε αντίθεση με το ορθοχρωματικό της εποχής που έδινε απόχρωση άσπρο-μαύρο σκέτο.
ΟΙ ΗΘΟΠΟΙΟΙ
Ποιο ήταν όμως οι ηθοποιοί της ταινίας-και ειδικά η τολμηρή κοπέλα της εποχής- που γδύθηκαν μπροστά στο φακό ;
Ήταν όλοι ερασιτέχνες ηθοποιοί και η τολμηρή πρωταγωνίστρια που έκανε το γυμνό ήταν μια Ελληνοαμερικανίδα χορεύτρια ονόματι Λούση (Λουκία) Ματλή η οποία ήταν πολύ όμορφη και με την οποία λεγόταν ότι ο Λάσκος είχε σχέση και την είχε ερωτευτεί σφόδρα !
Ο κυριότερος άντρας πρωταγωνιστής είναι ο Απόλλων Μαρσύας που είναι το ψευδώνυμο του μετέπειτα φωτογράφου Έντισον Βήχου για τον οποίον μπορείτε να μάθετε περισσότερα εδώ…
Υπάρχει ωστόσο και μια σειρά από άλλους ερασιτέχνες ηθοποιούς που είχαν μια μικρή συμμετοχή και είναι σήμερα εντελώς άγνωστοι…
Η αρχική κόπια aυτής της ταινίας και το αρνητικό της ταινίας ήταν χαμένα για πολλά χρόνια, αλλά κάποια στιγμή βρέθηκαν στις Η.Π.Α., γι’ αυτό και υπάρχουν αγγλικοί υπότιτλοι σε κάποια σημεία της.
Τελικά αποκαταστάθηκε από την τεχνική υπηρεσία της Ταινιοθήκης της Ελλάδος το 1992, με τη συνεργασία και του ίδιου του σκηνοθέτη Ορέστη Λάσκου.
Στη σύγχρονη εποχή την έχει προβάλλει κάποιες φορές η ΕΡΤ3 και πιθανώς και συνδρομητικά κανάλια και μπορούμε να δούμε και κάποια στιγμιότυπά της στο youtube παρακάτω…
https://www.youtube.com/watch?v=9Xgot4UWWTc
https://www.cinemagazine.gr/nea/arthro/dafnis_chloe_astero_irodeio-130981095/
https://www.youtube.com/watch?v=QYhcgbLroTU
Τέλος αξίζει να σημειώσουμε ότι ο τολμηρός κινηματογράφος δεν είχε καμία συνέχεια στα επόμενα χρόνια, στην Ελλάδα των πολλών προβλημάτων, και έπρεπε να φτάσουμε στη δεκαετία του 60′ για να δούμε κάπως πιο τολμηρά πράγματα στην εν Ελλάδι κινηματογραφική παραγωγή.