Σφοδρή επίθεση κατά του Δημάρχου Καλαμάτας και υποψήφιου περιφερειάρχη Παναγιώτη Νίκα, εξαπέλυσε με άρθρο της η αντιπεριφερειάρχης τουρισμού Κωνσταντίνας Νικολάκου η οποία ανήκει βεβαίως στην παράταξη Τατούλη. Παρακάτω αναλυτικά το άρθρο με το οποίο εμείς γενικά συμφωνούμε, καθώς ο κύριος Νίκας γίνεται όλο και πιο αλαζόνας και συγκεντρωτικός και δεν είναι ο κατάλληλος άνθρωπος για την περιφέρεια…
“ Πριν από ένα μήνα ο Περιφερειάρχης Πελοποννήσου βραβεύτηκε από τα Greek Hospitality Awards 2019 με το βραβείο του Best Greek Hospitality Region, για τις υψηλότερες επιδόσεις στον τουρισμό της Περιφέρειας. Το βραβείο μάλιστα του το παρέδωσε η Πρώην Υπουργός Τουρισμού και Αρμόδια Τομεάρχης ΝΔ κα.Όλγα Κεφαλογιάννη. Πριν από λίγες ημέρες, ο εκπρόσωπος του περιφερειάρχη, κ. Απόστολος Παπαφωτίου από κοινού με εκπρόσωπο της ΤΕΜΕΣ, παρέλαβαν το πρώτο βραβείο για τον “Διεθνή Αερολιμένα Καλαμάτας Καπεταν Βασίλης Κωνσταντακόπουλος” στο σημαντικότερο διεθνές γεγονός για τις αεροπορικές εταιρείες “Routes Europe Marketing Awards” στο Ανόβερο. Αυτές οι πρόσφατες βραβεύσεις έρχονται να προστεθούν σε πλήθος προηγούμενων, που ουσιαστικά καταδεικνύουν ότι ο σχεδιασμός, η σκλήρή δουλειά και οι χρηματοδοτήσεις που έχει επενδύσει η περιφερειακή Αρχή, τα οκτώ τελευταία χρόνια, έχει αποδώσει καρπούς.
Την ίδια στιγμή, σε έναν παράλληλο κόσμο μιζέριας και λαϊκισμού, ο απερχόμενος δήμαρχος Καλαμάτας, ο κ. Νίκας διαβάζει ραβασάκια λέγοντας το ίδιο πάντα ποίημα, επιχειρώντας να αποδομήσει αυτό το έργο και τις επιτυχίες στον τουρισμό. Ο κ. Νίκας έχει αυτοαναγορευτεί ως ο μεγαλύτερος δυσφημιστής της Πελοποννήσου. Και μάλιστα λίγο πριν την έναρξη της τουριστικής σεζόν. Δεν μας παραξενεύει, αφού αυτό έκανε πάντα. Για τις πλημμύρες του 2016 και τους θανάτους έφταιξαν άλλοι (ο νοών νοείτω) και πάει λέγοντας.
Δεν είχα σκοπό να ασχοληθώ με τον κ. Νίκα γιατί η λασπολογία του, ο ανεπιτυχής γκεμπελισμός του και παράλληλα η παντελής έλλειψη προτάσεων από μέρους του, δεν με εξιτάρουν. Παρόλα αυτά ο ευαίσθητος τομέας του τουρισμού δεν μου επιτρέπει να αφήσω το ψέμα αναπάντητο. Όταν ο γυρολόγος Δήμαρχος συκοφαντεί σε Πανελλαδικό επίπεδο, ότι η Πελοπόννησος είναι ουραγός στον τουρισμό της χώρας, τότε υπάρχει ο σοβαρός κίνδυνος να αποθαρρύνει ας πούμε ένα επιχειρηματικό σχήμα να επενδύσει στην Πελοπόννησο. Ποιος επενδυτής θα ρίσκαρε τα κεφάλαια του σε ένα προορισμό ρημαγμένο και τελευταίο τουριστικά όπως αναφέρει ο Δήμαρχος Καλαμάτας και Υποψήφιος Περιφερειάρχης.
Ας δούμε λοιπόν ένα προς ένα τα ψέματα του κ.Νίκα.
Ψέμα 1ο: Την Πελοπόννησο επισκέπτονται μόλις 500.000 επισκέπτες.
Και η αλήθεια: Την 4η μεγαλύτερη αύξηση στην χώρα είχε η Πελοπόννησος το 2018: οι αφίξεις αυξήθηκαν κατά 43,86% την περίοδο 2017 -2012.
Ανατρέχοντας στα πιο πρόσφατα επίσημα αδιάψευστα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής για το 2017,βλέπουμε ότι οι αφίξεις σε ξενοδοχεία και κάμπινγκ ξεπέρασαν τους 1.207.387 επισκέπτες την ίδια στιγμή που όταν ανέλαβε η Περιφερειακή Αρχή τα καθήκοντα της το 2012 ήταν μόλις 839.237. Η ίδια εικόνα ισχύει και στις διανυκτερεύσεις όπου η Πελοπόννησος ξεπέρασε την ίδια περίοδο τις 3.378.470 την ίδια στιγμή που όταν ανέλαβε ο Περιφερειάρχης ήταν μόλις 2.166.010.
Μόνο οι επιβάτες στο Διεθνή Αερολιμένα Καλαμάτας, ξεπερνούν τις 291.797 για το 2018. Το αεροδρόμιο της Καλαμάτας εκτοξεύτηκε κατά 1843% σε συνδεσιμότητα την τελευταία δεκαετία.
Και άλλη μια αλήθεια: Η προσέλκυση των αεροπορικών εταιρειών χρηματοδοτήθηκε με πάνω από 1 εκατ. ευρώ από την περιφέρεια Πελοποννήσου.
Για να είμαστε ξεκάθαροι, οι αεροπορικές εταιρείες δεν ανακάλυψαν την Καλαμάτα, γιατί τους το είπε ….ο Θεός. Σε συνεργασία με την ΤΕΜΕΣ και τον αερολιμενάρχη, από το 2012 και μετά η περιφέρεια Πελοποννήσου έχει δαπανήσει πάνω από 1 εκατομμύριο ευρώ στην προσέλκυση αεροπορικών εταιρειών.
Αυτό εννοεί “διασπάθιση κονδυλίων” και “κρυφές χρηματοδοτήσεις” ο κ. Νίκας; Αυτές οι χρηματοδοτήσεις είναι που έφεραν την Easy Jet, την Brussels, την Swiss, την Niki, την Cedar, την Austrian, την Edelweiss και ασφαλώς την British Airways, που είναι και η μεγαλύτερη επιτυχία σε όλην αυτήν την πορεία. Παράλληλα, αδιάλλειπτη είναι και η σχέση που έχουμε όλα αυτά τα χρόνια με την Aegean, βασικό πυλώνα ανάπτυξης του Αεροδρομίου μας.
Ψέμα 2ο: Μόνο το 2,6% των τουριστικών εσόδων στην Πελοπόννησο.
Και η αλήθεια: 108 εκατομμύρια ευρώ η αύξηση των εσόδων στην Πελοπόννησο σε σχέση με πέρυσι, 2η μεγαλύτερη αύξηση σε επίπεδο χώρας.
Το συγκεκριμένο ψέμα το έδωσε και σε ραβασάκι ο κ.Νίκας στη κα.Σπυράκη να το διαβάσει αυτολεξεί κατά την πρόσφατη συνέντευξη της σε σταθμό της Καλαμάτας. Εδώ ο πονηρούλης δήμαρχος με μεγάλη μαεστρία έρχεται να συγκρίνει την Πελοπόννησο με την Κρήτη, τη Ρόδο, τη Χαλκιδική όπου εδώ και δεκαετίες χωρίς εθνικό σχεδιασμό συγκεντρώθηκε το 90% των κλινών της χώρας. Με τη λογική του δημάρχου Καλαμάτας, ο Περιφερειάρχης Στερεάς Ελλάδας και υποψήφιος δήμαρχος Αθηναίων, με τα μισά τουριστικά έσοδα από την Πελοπόννησο είναι ο πιο αποτυχημένος Περιφερειάρχης στον τουρισμό; Αυτό φυσικά δεν ισχύει.
Απέκρυψε όμως την πραγματική εικόνα των στοιχείων της Τράπεζας της Ελλάδος. Οι εισπράξεις που εμφανίζει η Πελοπόννησος ξεπερνούν το 35,2% σε αύξηση, αποτελώντας την 2η μεγαλύτερη αύξηση σε επίπεδο χώρας .Το 2018 οι εισπράξεις της Πελοποννήσου άγγιξαν τα 415 εκατ. ξεπερνώντας κατά 108 εκατομμύρια ευρώ τις εισπράξεις του 2017 αποτελώντας την 2η καλύτερη επίδοση σε επίπεδο χώρας. Η ίδια εικόνα ισχύει και στους υπόλοιπους δείκτες όπου οι επισκέψεις ξεπέρασαν το 21,8% και άγγιξαν τις 886,0, από 726,0 του επιτυχημένου 2017, ενώ οι διανυκτερεύσεις αυξήθηκαν 26,8% σε σχέση με το 2011 αποτελώντας την 3η καλύτερη επίδοση σε επίπεδο αύξησης στην χώρα.
Στα ποιοτικά στοιχεία ακόμη και η δαπάνη ανά επισκέπτη εμφάνισε σημαντική αύξηση σε 469 από 383,7 του 2016 ενώ η μέση διάρκεια των επισκεπτών αυξήθηκε για πρώτη φορά μετά την κρίση στο 7.5 από το 6.8 που ήταν το 2016. Αξίζει βέβαια να σημειωθεί ότι οι μετρήσεις της Τράπεζας της Ελλάδος γίνονται με ερωτηματολόγια στις Πύλες Εισόδου- Εξόδου όπου δεν συμπεριλαμβάνονται τα Διεθνή Αεροδρόμιο Καλαμάτας και Αράξου. Και αυτή είναι μια διαρκής μας απαίτηση.
Κανένας επισκέπτης δεν χαρίστηκε στην Πελοπόννησο όπως έγινε στις 5 πρώτες Περιφέρειες που έχουν το 90% των τουριστικών κλινών και στις οποίες μετέφεραν οι διεθνείς tour operator την μείωση της Βορείου Αφρικής. Αντιθέτως εδώ επαγγελματίες, εργαζόμενοι, φορείς τουρισμού, Περιφέρεια, Δήμοι όλοι μαζί μοχθήσαμε για το καλύτερο αποτέλεσμα.
Ψέμα 3ο: Για όλα φταίει …ο Περιφερειάρχης!
Και η αλήθεια: Ο Δήμος Καλαμάτας δεν είχε ποτέ τουριστική πολιτική, αν και έχει την αρμοδιότητα.
Αυτό το ψέμα μπορούμε να το αντιμετωπίσουμε μόνο με “ιδιαίτερα” στον κ.Νίκα για να θυμηθεί και την προσφιλή του δραστηριότητα 30 χρόνια πριν. Ο κ.Νίκας πρέπει να καταλάβει ότι ο τουρισμός είναι η πλέον συλλογική δραστηριότητα, όπου ευθύνη έχει η Κεντρική Κυβέρνηση, οι ιδιωτικές επιχειρήσεις, οι Περιφέρειες, οι Δήμοι, τα ΜΜΕ και ασφαλώς η κοινωνία η ίδια. Επιμελώς ξανά αποκρύπτει ο πονηρούλης Δήμαρχος τις δικές του ευθύνες στη σοβαρή υπόθεση που λέγεται τουρισμός. Επιμελώς αποκρύπτει ότι ο σοβαρός ρόλος των Νομαρχιακών Επιτροπών Τουρισμού με το νέο νόμο Καλλικράτη μεταβιβάστηκαν στους Δήμους και τις Επιτροπές Τουρισμού και όχι στην Περιφέρεια.
Δεν αναφέρει ο κ.Νίκας ότι σα Δήμαρχος αυτός εισπράττει το Τέλος επί των ακαθάριστων εσόδων των κέντρων διασκέδασης, εστιατορίων κλπ και το τέλος παρεπιδημούντων.
Για να δούμε όμως πώς άσκησε αυτή του την ευθύνη ο κ.Νίκας; Ποιο είναι το πετυχημένο μοντέλο που εφάρμοσε σε μια απο τις πιο τουριστικές περιοχές της χώρας και της Πελοποννήσου, και το οποίο ευαγγελίζεται ότι θα εφαρμόσει και στην Πελοπόννησο;
Δυστυχώς ο κ.Νίκας, για χρόνια Δήμαρχος Καλαμάτας, δεν αξιώθηκε να φτιάξει ένα συγκροτημένο στρατηγικό σχέδιο για τον τουρισμό ακόμη και ένα σχέδιο marketing. Άφησε την Καλαμάτα χωρίς στρατηγική ταυτότητας και brand κάτι που έκαναν οι υπόλοιποι Δήμαρχοι της Πελοποννήσου όπως η Κυπαρισσία, η Μεσσήνη, η Σπάρτη, η Τρίπολη, το Ναύπλιο, το Λουτράκι και άλλοι τουριστικοί Δήμοι της χώρας.
Άφησε την Καλαμάτα να είναι απο τους λίγους Δήμους της χώρας που δεν έχουν καν βασικό τουριστικό ιστοχώρο για τον τουρισμό (destination portal) , όπως για παράδειγμα έχει η Τρίπολη www.traveltripolis.gr, το Λουτράκι με τον LTO www.visitloutraki.com, ο Δήμος Γορτυνίας http://discovergortynia.gr/, και άλλοι δήμοι.
Μια από τις ομορφότερες χώρες της Ελλάδας με πλούσιο τουριστικό κεφάλαιο την άφησε χωρίς καμία δράση ανάδειξης και συμμετοχή όπως έκαναν οι υπόλοιποι Δήμοι. Γιατί και η Καλαμάτα να μην οργανώσει τους τουριστικούς επαγγελματίες της και να διεκδικήσει διεθνή κοινό, όπως έκανε ο Δήμος Ναυπλίου, ο Δήμος Σπάρτης, ο Δήμος Κυπαρισσίας, ο Δήμος Ερμιονίδας, ο Δήμος Λουτρακίου, στα μεγαλύτερα τουριστικά γεγονότα σε Νέα Υόρκη, στο Λονδίνο, στη Γερμανία κτλ.
Το μεγαλείο της αδιαφορίας για την τουριστική ανάπτυξη αποδεικνύεται απο το γεγονός ότι ο Δήμαρχος Καλαμάτας στα 14 αυτά χρόνια δεν οργάνωσε ποτέ με δική του πρωτοβουλία ένα συνέδριο, ένα εκπαιδευτικό σεμινάριο, μια ημερίδα για τον τουρισμό και τους τουριστικούς φορείς. Σε αντίθεση με αυτόν οι υπόλοιποι Δήμοι έχουν να επιδείξουν πλήθος συναντήσεων όπως το Λουτράκι για τον ψηφιακό τουρισμό, η Σπάρτη πρόσφατα με το Sparta Tourism Experience, η Κυπαρισσία ημερίδες για τον τουρισμό, ο Δήμος Ερμιονίδας για την στρατηγική .
Δεν ξεχνάμε και τη μοναδική φορά που ζήτησε ο πρωην Πρόεδρος του Επιμελητηρίου Μεσσηνίας να συνεισφέρει ο Δήμος Καλαμάτας με μικρό ποσό στη συν-διαφήμιση για προσέλκυση αεροπορικής εταιρείας, και ενώ δεσμεύθηκε ο Δήμαρχος Καλαμάτας δεν πλήρωσε ποτέ το μερίδιο του με αποτέλεσμα η αεροπορική εταιρεία να διακόψει πτήσεις προς Καλαμάτα. Και αυτήν την δυσφήμιση την βρίσκουμε ακόμη και σήμερα μπροστά μας.
Το ενδιαφέρον του κ.Νίκα για τον τουρισμό φαίνεται από το γεγονός ότι το ετήσιο ποσό που αφορά την ανάδειξη αυτού του σπουδαίου τόπου είναι μικρότερο από το ποσό που διαθέτει για το… Καρναβάλι της Καλαμάτας. Χαρακτηριστικό της αδιαφορίας του κ.Νίκα είναι ότι ο προγραμματισμός για τον τουρισμό που ανακοινώνει κάθε χρόνο είναι… απλή αντιγραφή της προηγούμενης χρονιάς.
Το μόνο που φρόντισε ο κ.Νίκας όλα αυτά τα 14 χρόνια είναι να απαγορεύσει κάθε δράση που θα έφερνε επισκέπτες όπως έκανε με τους αγώνες Street Relays που διοργάνωσαν τα δυο μεγαλύτερα ξενοδοχεία της Καλαμάτας. Όπως έκανε με την διακοπή του Διεθνούς Φεστιβάλ Δρόμου στην Καλαμάτα με νέους καλλιτέχνες από διάφορα μέρη του πλανήτη επειδή ξεπέρασαν το ωράριο για … μισή ώρα.
Εν είδει επιλόγου
Είμαι σίγουρη ότι η επόμενη δημοτική Αρχή θα είναι αρωγός μας σε όλην αυτήν την προσπάθεια. Μια προσπάθεια που έφερε την Πελοπόννησο στις πρώτες θέσεις της χώρας , αλλά και τη Μυθική Πελοπόννησο , το κοινό μας αφήγημα, ως προτεινόμενο προορισμό σε διεθνούς κύρους έντυπα , όπως η Daily Mail,η Telegraph, το Lonely Planet, οι Guardian, ο Independent και ο Abta. Δημοσιεύματα διθυρμαβικά που αναδημοσίευαν και τα Ελληνικά ΜΜΕ. Είμαστε η 1η Περιφέρεια που δημιούργησε στρατηγικό σχέδιο μάρκετινγκ, στρατηγική ταυτότητας “Μυθική Πελοπόννησος”, 10 εμπειρίες και 110 βιωματικά εμπειρικά – προϊόντα, εξειδικευμένα τουριστικά έντυπα και χάρτες, οδηγοί για όλη την Πελοπόννησο. Είμαστε η 1η Περιφέρεια που δημιούργησε τουριστικό portal, 4 εφαρμογές για έξυπνα κινητά τηλέφωνα, καλεντάρι εκδηλώσεων, εικονική περιήγηση στα κάστρα.
Σε αυτή μας την προσπάθεια δεν ήμαστε μόνοι. Είχαμε κοντά μας τους επαγγελματίες τουρισμού της Πελοποννήσου. Όλα αυτά τα έτη 1.000 Πελοποννήσιοι επιχειρηματίες φιλοξενήθηκαν ως συνεκθέτες στις εκθεσιακές συμμετοχές της Περιφέρειας Πελοποννήσου στην Wtm, Itb, Mitt, Tour Natur, Grecka Panorama, Philoxenia, IFT, fam trip, IMTM, Emitt, Inwetex όπου και έκαναν περίπου 1500 επιχειρηματικές συναντήσεις.
Είχαμε 150 συμμετοχές σε τουριστικά γεγονότα, και δεκάδες εκδηλώσεις για τον τουρισμό σε όλη την Πελοπόννησο. 250 travel agents και δημοσιογράφοι φιλοξενήθηκαν και γνώρισαν την Πελοπόννησο. Διοργανώθηκαν τα μεγαλύτερα τουριστικά γεγονότα όπως το συνέδριο Βρετανών Travel Agent (Abta) στην Πελοπόννησο, το World Tourism Forum Lucern, ενώ πρόσφατα κερδίσαμε το Συνέδριο των Γερμανών tour operators για το 2020 και την διοργάνωση του διεθνούς αθλητικού γεγονότος Ironman. Δώσαμε έμφαση στις εναλλακτικές μορφές τουρισμού και στήριξης κάθε προσπάθειας της ίδιας της κοινωνίας όπως το Menalon Trail, συμμετοχή στη Tour Natur, εξειδικευμένα έντυπα και εφαρμογές.
Μπορούμε να πούμε ότι τα κάναμε όλα τέλεια; Σίγουρα όχι και υπάρχουν πολλά περιθώρια βελτίωσης αλλά σε αυτό το ταξίδι μοναδικός γνώμονας ήταν να κρατηθεί η Πελοπόννησος όρθια στην πιο δύσκολη περίοδο και μαζί με τους πολίτες το καταφέραμε. Για αυτό, κ. απερχόμενε, κουρασμένε Δήμαρχε δεν χαρίζουμε σε κανέναν το έργο μας. Ανήκει στους πολίτες. “